passatb5 |
Wysłany: Nie 21:49, 20 Maj 2007 Temat postu: Słownik każdego mężczyzny... |
|
Tutaj będę z czasem zamieszczał wytłumaczenia słów i zwrotów które powinien znać każdy prawdziwy mężczyna interesujący sie motoryzacją.
ABS - (Anti Blocker System) Układ zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania. Działanie tego układu jest realizowane poprzez pomiar obrotów kół i porównanie wyników dla poszczególnych kół między sobą. W czasie, gdy auto hamuje, wykrycie zatrzymania jednego z kół na skutek zblokowania hamulca powoduje zmniejszenie ciśnienia w obwodzie hamulcowym tego koła i odblokowanie go. Auta zaopatrzone w układ ABS hamują skuteczniej oraz mogą być kierowane nawet gdy siła hamująca jest maksymalna.
Chiptuning - Metoda zwiększania osiągów samochodu oparta o zmianę oprogramowania sterującego silnikem zawartego w ECU (patrz ECU). Korekta oprogramowania sterującego silnikiem może również służyć do dopasowania parametrów wtrysku do silnika po zmianach mechanicznych (patrz tuning mechaniczny)
Common Rail - Sposób zasilania silnika diesla paliwem polegający na tłoczeniu paliwa do zasobnika ciśnienia za pomocą mechanicznej pompy i wtryskiwaniu odpowiednich dawek przy użyciu elektronicznie sterowanych wtryskiwaczy. W systemach common-rail istnieje możliwość zrealizowania dowolnego kąta wtrysku, dawek, oraz w ograniczonym zakresie również ciśnienia wtrysku. Konstrukcja wtrysku jest skom- plikowana, jednak jednostkowy koszt produkcji całości jest mniejszy niż w przypadku pompy rotacyjnej. Ciśnienia możliwe do uzyskania to ok. 1500 bar, z czego ciśnienia na wtryskiwaczu nie przekraczają 1200 bar. Główni producenci tego systemu to Bosch, Denso, Delphi, Siemens.
Diesel Rudolf - (1858 - 1912) - niemiecki konstruktor, absolwent Politechniki w Monachium. W 1893 roku opatentował swój wynalazek silnika spalinowego z zapłonem samoczynnym. Początkowo silniki te budowano tylko jako stacjonarne, później trafiły na statki i do lokomotyw. Dopiero w 1923 silnik taki zastosowano w samochodzie ciężarowym MAN. W samochodzie osobowym po raz pierwszy silnik ten zastosowała firma Daimler Benz w 1926 roku (w modelu 260 D)
Dolot - Układ składający się z filtra powietrza, dyfuzorów, rur doprowadzających powietrze, kolektora ssącego, kanałów ssących i zaworów ssących. Wszystkie te elementy mają na celu przygotowanie powietrza potrzebnego do spalenia paliwa i podanie go przy możliwie niskich oporach ssania i przy wykorzystaniu efektów rezonansowych do komór spalania.
Doładowanie - Zwiększenie ciśnienia powietrza w kolektorze ssącym ponad ciśnienie atmosferyczne (1 atm). Doładowanie pozwala na spalenie większej ilości paliwa w silniku bez zmiany jego pojemności co w efekcie przekłada się na wzrost mocy.
ECU - Ang. „engine control unit” – jednostka sterująca silnikiem – elektroniczny kontroler sterujący wszystkimi istotnymi mechanizmami silnika decydujący bezpośrednio o stylu jego pracy, rozwijanej mocy i momencie obrotowym. Potocznie ECU jest nazywany „komputerem silnika”. Modyfikacje programów zawartych w ECU nazywane są potocznie chiptuningiem.
EFI (Electronic fuel injection) - Wtrysk paliwa sterowany elektronicznie. Oznaczenie takie sygnalizuje, że sterowanie zasilaniem silnika w paliwo odbywa się na drodze elektronicznej, a nie poprzez rozwiązanie mechaniczne.
Filtr stożkowy, grzybek - Filtr sportowy uniwersalny, walcowaty lub stożkowaty, z wylotem przefiltrowanego powietrza o określonej średnicy. Pozwala to na montaż filtra w samochodach dla których producent filtrów sportowych nie przygotował wkładu pasującego do oryginalnej obudowy. Nagminnym błędem montażu filtra stożkowego jest dopuszczenie do zasysania gorącego bądź zanieczyszczonego pyłem powietrza co w efekcie prowadzi do zniszczenia pierścieni tłoków.
Hamownia rolkowa, podwoziowa - Urządzenie pozwalające na pomiary parametrów silników spalinowych takich jak moment obrotowy i moc. Zaletą hamowni podwoziowych jest łatwość pomiaru mocy silnika w oparciu o pomiar mocy na kołach kompletnego samochodu i nie wymaga demontażu silnika z auta. Hamownia taka jest jednak nieco mniej dokładna niż hamownia silnikowa ponieważ zakłócenia i moc tracona na układach przeniesienia napędu oraz w wyniku uślizgu kół jest możliwa do zmierzenia tylko z ograniczoną dokładnością
Hamownia silnikowa - Urządzenie pozwalające na pomiary parametrów silników spalinowych takich jak moment obrotowy i moc. Zaletą hamowni silnikowych jest pomiar rzeczywistych parametrów silnika na osi jego wału. Pewną niewygodą w wykorzystywaniu hamowni silnikowej jest konieczność wymontowania silnika z auta, co w niektórych modelach aut jest wręcz niemożliwe z powodu komplikacji wiązki sterującej.
Intercooler - Chłodnica powietrza obniżająca temperaturę powietrza przed podaniem go do silnika. Wymagana w niektórych silnikach benzynowych i dieslach zaopatrzonych w turbosprężarkę. Powietrze ulega ogrzaniu na skutek zarówno sprężania jak i poprzez rozgrzane łopatki turbiny, które z kolei ogrzewają się od części wydechowej turbosprężarki. Intercooler nie zwiększa mocy, natomiast pozwala na bezpieczne zwiększenie ciśnienia doładowania bądź pracę silnika w trudniejszych warunkach, pod większym obciążeniem.
Jednopunktowy (wtrysk) - Zasilanie paliwem silników o zapłonie iskrowym polegające na wtryskiwaniu paliwa przez pojedynczy centralny wtryskiwacz. Paliwo to następnie kolektorem ssącym dociera do wszystkich cylindrów silnika. Rozwiązanie to zostało wyparte przez bardziej skuteczne i precyzyjne wtryski wielopunktowe.
Katalizator - Rodzaj tłumika spalin zaopatrzonego w wkład katalityczny, którego zadaniem jest dopalenie resztek niespalonego paliwa bądź niewłaściwych ekologicznie węglowodorów będących efektem częściowego spalenia paliwa. Katalizator ogranicza moc silnika poprzez pogarszanie opróżniania komór spalania, jednak bywa istotny dla prawidłowej pracy silnika, ponieważ może być niezbędny dla poprawnej pracy sondy lambda.
Kolektor - Metalowy lub plastikowy element służący do rozprowadzenia powietrza do kanałów ssących (kolektor ssący), bądź połączenia spalin z poszczególnych cylindrów w jeden strumień (kolektor wydechowy). Kolektory mogą być źródłem znacznych strat możliwej do uzyskania mocy silnika ponieważ błędy ich wykonania powodowane ograniczeniami produkcyjnymi mogą pogarszać sprawność silnika, pogarszać napełnianie bądź utrudniać wydech.
Kompresor - Urządzenie sprężające powietrze służące do doładowania silnika. Zbudowane jest z pompy śrubowej lub łopatkowej napędzanej paskiem klinowym lub zębatym od wału silnika. Rozwiązanie takie cechuje doskonała reakcja na chwilowe zapotrzebowanie na zwiększenie ciśnienia doładowania oraz brak turbodziury. Kompresor nagrzewa powietrze tylko nieznacznie więc nie ma potrzeby stosowania intercoolera, co zwykle konieczne jest w układach doładowania z turbosprężarką.
Moc - Parametr fizyczny określający możliwą do wykonania pracę w jednostce czasu. W przypadku silników spalinowych moc służy do określenia maksymalnych możliwych oporów ruch możliwych do zrównoważenia (tzw. moc maksymalna). Moc maksymalna pozwala określić maksymalną możliwą do uzyskania szybkość samochodu. Moc maksymalna nie określa zdolności auta do przyśpieszenia. Moc silnika jest iloczynem momentu obrotowego i prędkości obrotowej silnika.
Moduł, Box - Modyfikacja silnika (przeważnie diesla) polegająca na dołączeniu do istniejącej instalacji przystawki zmieniającej niektóre sygnały sterujące lub wyniki pomiarów czujników środowiskowych. W efekcie silnik zasilany jest większą dawką paliwa, co prowadzi do wzrostu mocy. Jednak możliwości takiego tuningu są ograniczone, gdyż za wzrostem dawki nie idzie wzrost ilości powietrza wtłaczanego do silnika i proces spalania może ulec zakłóceniu. Nadmiar paliwa wyrzucany na wydech powoduje dymienie. Moduły dzielą się na analogowe i cyfrowe. Pierwsze są regulowane w prosty sposób przy użyciu śrubokręta. Rozwiązania cyfrowe programowane są w fabryce.
Moment obrotowy - Parametr fizyczny określający zdolność silnika do uzyskiwania siły napędowej na kołach. Maksymalny moment obrotowy określa moment największego przyśpieszenia na konkretnym biegu. Płaskość charakterystyki momentu obrotowego w całym zakresie obrotów jest wyznacznikiem tzw. elastyczności.
Nitro - Metoda zwiększania osiągów silników spalinowych polegająca na dodaniu do zasysanego powietrza podtlenku azotu. Gaz ten zawiera znacznie więcej tlenu w jednostce masy jak powietrze i jest silnym utleniaczem, jednak jego zdolności utleniające pojawiają się tylko w temperaturach znacznie wyższych niż typowe temperatury powietrza. W przypadku, gdy stosownie do zwiększonej zawartości tlenu podane zostanie paliwo, moc chwilowa silnika wzrasta. Ponieważ wzrasta również moc strat, silnik zaczyna gwałtownie się rozgrzewać, stąd też stosowanie nitro w sposób ciągły zasadniczo nie jest możliwe.
OBD - (ang. on board diagnostics) Standard komunikacji i sprzętu potrzebnego do nawiązania połączenia pomiędzy komputerem silnika lub innych zespołów samochodu a komputerem diagnostycznym. Auta zaopatrzone w OBD posiadają możliwość badania wielu parametrów fizycznych i danych środowiskowych za pomocą testerów serwi- sowych. Wiele modeli (szczególnie zaopatrzonych w nowszą wersję OBD2) posiada możliwość wpisywania nowego programu bezpośrednio do sterownika, co pozwala na chiptuning aut bez demontażu komputera silnika.
OHC - (ang. Over Head Camshaft) - nazwa rozwiązania układu rozrządu w górnozaworowym silniku czterosuwowym oznaczająca, że w głowicy (a dokładnie tuż nad nią) tegoż silnika znajduje się jeden wałek rozrządu. Krzywki umieszczone na tym wałku mogą bezpośrednio sterować otwarciem zarówno zaworów dolotowych (ssących) jak i wylotowych (wydechowych). W takim rozwiązaniu zbędne są elementy pośredniczące w przeniesieniu tego ruchu. (DOHC- 2 wałki rozrządu w głowicy)
Oktan - C8H18, alkan, ciecz trudno miesza się z etanolem, miesza się z eterem dietylowym. Związek mało aktywny chemicznie, ulega reakcji spalania. Otrzymywany głównie z ropy naftowej. Używany jako umowny wzorzec służący do oznaczania liczby oktanowej paliwa (LO) - przyjmuje się że oktan ma LO=100.
Olej napędowy, ON - Potoczne określenie paliwa stosowanego do zasilania silników o zapłonie samoczynnym, używanych w pojazdach samochodowych. Paliwo takie jest mieszaniną węglowodorów, uzyskiwaną z ropy naftowej poprzez jej rafinację i odsiarczanie. Temperatura wrzenia mieści się w zakresie od 280 - 350 C. Podstawowym parametrem określającym skłonność tego paliwa do samozapłonu jest liczba cetanowa LC, oparta o wzorzec, jakim jest cetan.
Overboost - Chwilowe zwiększenie momentu obrotowego ponad wartość typową (także niekiedy ponad wartość bezpieczną) w celu zwiększenia chwilowego momentu obrotowego. Sterowniki overboostu są stosowane w samochodach, w którch konieczne jest zwiększenie momentu obrotowego przez ograniczony okres czasu, np. podczas wyprzedzania albo próby sportowej.
Podciśnienie - Ciśnienie powietrza w kolektorze ssącym którego wartość jest niższa niż ciśnienia atmosferycznego. Uzyskiwanie podciśnienia za pomocą dławienia dolotu przepustnicą jest potrzebne w silnikach benzynowych w celu ograniczenia mocy. Zakłócenia podciśnienia wynikające z tuningu mechanicznego a w szczególności wymiany wałka rozrządu na wałek sportowy może prowadzić do zakłóceń pracy silnika na niskich obrotach oraz znacznego pogorszenia składu spalin.
Podtrzymanie turbosprężarki - Sposób zredukowania turbodziury (patrz "turbodziura") w silnikach benzynowych, polegający na wymu- szeniu wybuchowego spalania paliwa w kolektorach wydechowych przez okres potrzebny na zmianę biegu i uzyskanie przez silnik pełnego obciążenia. Dla widzów z zewnątrz słyszalne jest to jako wystrzały, pojawiające się przy zdjęciu nogi z gazu. Podtrzymanie zasadniczo skraca żywotność turbosprężarki.
Pompa rotacyjna, rozdzielaczowa - Urządzenie sterowane elektronicznie lub mechanicznie służące do podawania paliwa w silnikach diesla. Najbardziej zaawansowane rozwiązania pomp rotacyjnych pozwalają na uzyskiwanie ciśnień wtrysku ok. 2000 atmosfer i wysterowanie wtrysku dla praktycznie dowolnego kąta wtrysku i dawki paliwa. Pompy rotacyjne są stopniowo wypierane przez rozwiązania typu common-rail i inne alternatywne techniki wtrysku, ponieważ są dość drogie w porównaniu z alternatywnymi systemami. Aktualnie najlepsze parametry uzyskuje pompa VP44 firmy Bosch.
Pompowtryskiwacz, PD - (niem. Pumpe Duse) System zasilania silników diesla oparte o mechanicznie popychaną (poprzez wałek z krzywkami), konfigurowaną elektronicznie "strzykawkę", wtłaczającą paliwo do wtryskiwacza. Jest to daleka pochodna liniowych pomp tłoczkowych, znanych z silników okrętowych i dawnych silników diesla w autach osobo- wych. Zaletą takiego systemu wtrysku jest wysokie ciśnienie wtrysku (2000 bar). Wadą jest kompliko- wanie budowy silnika o dodatkowy wałek sterujący. System jest droższy od common-rail. Aktualnie stosowany jest w niektórych silnikach VW i Rover (TD5).
Przepustnica - Przegroda mechaniczna służąca do wytwarzania podciśnienia w kolektorze ssącym, służąca do sterowania momentem obrotowym benzynowego silnika tłokowego. Dławienie dostępu powietrza pozwala ograniczyć moment do minimalnej wartości koniecznej dla utrzymania silnika w ruchu. Większe otwarcia przepustnicy pozwalają wybierać dowolny możliwy do uzyskania moment obrotowy. W silnikach diesla sterowanie momentem obrotowym odbywa się poprzez ograniczanie dawki paliwa więc przepustnica nie jest używana.
Silnik wysokoprężny - (silnik Diesla), tłokowy silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym. Dzięki spalaniu paliwa przy wysokim sprężeniu silniki takie mają większą sprawność, ale bardziej skomplikowaną budowę i wyższe wymagania materiałowe od silników z zapłonem iskrowym (przeważnie benzynowych). Pierwszy taki silnik zbudował w 1897 (projekt opatentował 1893) Rudolf Diesel.
Sonda Lambda - Czujnik elektrochemiczny badający skład spalin celem określenia czy skład mieszanki paliwowej jest prawidłowy. Na podstawie wskazań tego czujnika możliwa jest korekcja dawek paliwa. Celem stosowania sondy lambda jest ograniczenie zanieczyszczeń w spalinach oraz obniżenie zużycia paliwa i stabilizacja pracy silnika na niskich obrotach.
Turbosprężarka - Urządzenie mechaniczne pozwalające zwiększyć ciśnienie powietrza zasysanego przez silnik. W dużym uproszczeniu składa się z dwóch połączonych ze sobą zestawów łopatek. Jeden z nich jest napędzany przez wyrzucane przez silnik spaliny, a ponieważ są one ze sobą sprzężone wspólną osią - drugi zestaw spręża powietrze w kolektorze dolotowym. Turbosprężarka składa się z turbiny, czyli tzw. gorącej części i sprężarki, tzw. chłodnej części. Turbina, napędzana gazami wylotowymi z silnika, zamienia energię tych gazów na energię mechaniczną, która służy do napędu sprężarki sprężającej powietrze przed dostarczeniem go do silnika. Stosowanie turbosprężarki zwiększa moc oraz elastyczność silnika.
Turbodziura - Najbardziej nielubiany efekt posiadaczy turbodoładowanych silników. Zjawisko opóźnienia reakcji na gaz w silnikach turbinowych wynikające z braku lub zaniżenia wartości ciśnienia doładowania przez czas potrzebny do rozpędzenia turbiny. Zjawisko to może być niwelowane przez zmianę kąta wtrysku (diesle) lub tzw. podtrzymanie turbosprężarki.
Wolnossący silnik - Silnik, w którym powietrze jest zasysane w sposób nie wymuszony. Silnik taki nie jest doładowany. Maksymalne ciśnienie zasysanego powietrza może w związku z tym być co najwyżej równe ciśnieniu atmosferycznemu.
Zapłon samoczynny - Stosowana w silnikach diesla metoda inicjowania spalania mieszanki, polegająca na sprężeniu jej do takiego ciśnienia, przy którym nastąpi samoczynne rozpoczęcie spalania. Zapłon jest zwykle prowokowany przez najbardziej rozgrzane punkty w komorze spalania. Gdy silnik o ZS jest całkiem zimny, może być konieczne wstępne podgrzanie powietrza lub użycie świec żarowych jako elektrycznie wzbudzanych "gorących punktów" w komorze spalania.
Zmienna geometria turbosprężarki - Metoda poszerzenia zakresu użytecznego pracy układu turbosprężarka-silnik polegająca na zmianie przekroju i/lub kąta napływu spalin na łopatki turbosprężarki przy użyciu mechanicznej kierownicy sterowanej pneumatycznie w zależności od obrotów i obciążenia silnika. Turbosprężarki o zmiennej geometrii uzyskują wysokie ciśnienia doładowania dla niższych obrotów i potrafią utrzymać ciśnienie dłużej i przy mniejszym oporze stawianym spalinom. Turbosprężarki takie cechuje również mniejszy czas trwania turbodziury.
P.S. Wkurwia mnie jak ktoś używa błędnie słów Turbosprężarka z Turbiną ()
W miarę czasu słownik będzie przechodził update
ADMIN |
|